اینفلوئنسر‌ مارکتینگ

اینفلوئنسر‌ مارکتینگ

هنوز با مفهوم بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا نیستید؟ نگران نباشید؛ شما تنها نیستید. بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار حتی در سال 2019، در استراتژی بازاریابی بسیاری از برند‌ها منطقه‌ای خاکستری (ناشناخته) محسوب می‌شود. زمان آن فرا رسیده که اطلاعات خود در زمینه بازاریابی را بروز کنید! بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار با دو نوع بازاریابی – که به احتمال زیاد آشنایی بیشتری با آن‌ها دارید – در ارتباط است: بازاریابی بر اساس شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی بر اساس محتوا.

همان طور که از نام آن پیداست همه‌ی کار ما در آژانس افراد تاثیر‌گذار، بازاریابی به کمک این افراد است؛ این شیوه‌ی بازاریابی از تولید کنندگان محتوا (اینفلوئنسر‌ها) بهره می‌برد که این افراد رابطه‌ای منحصربفرد با مخاطب خاص خود داشته و برای یک برند و محصولات یا خدمات آن تبلیغ می‌کنند. شما به‌ جای بازاریابی مستقیم در یک گروه بزرگ مشتریان، از یک اینفلوئنسر استفاده می‌کنید تا این کار را برایتان انجام دهد. این کار شامل پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب برای همکاری و تشکیل کمپین‌های قدرتمندی برای برند شماست. این کمپین‌ها جایی هستند که در ازای پرداخت پول به اینفلوئنسر‌ها، پیغام برند شما توسط شبکه‌های اجتماعی این افراد منتشر می‌شود. احتمال زیادی وجود دارد که مشتری‌های فعلی و بالقوه‌ی شما از یکی از این پلتفرم‌ها استفاده کنند. ایجاد ارتباط با آن‌ها در یکی از این پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند بسیار سودمند باشد. در حالی که به دلیل رقابت شدید، تغییر الگوریتم‌ها و سهولت در مسدود کردن تبلیغات و سایر پیغام‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به مخاطب هدف از طریق تبلیغات سنتی در شبکه‌های اجتماعی روز به روز سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود.

اینفلوئنسر‌ ها مثل یک متخصص در یک زمینه‌ی خاص به نظر می‌رسند (مثل مد، تناسب اندام، غذا)؛ آن‌ها شهرت زیادی دارند و از نظر مخاطب، افرادی با دانش و قابل اعتماد به نظر می‌رسند. همکاری با اینفلوئنسر‌ها موجب دسترسی شما به فالوور‌های این افراد می‌شود؛ کسانی که اینفلوئنسر را فردی معتبر و قابل اعتماد می‌دانند.

برای استفاده از تمامی مواهب ذکر شده در بالا، بسیاری از کمپین‌های مبتنی بر افراد تاثیر‌گذار دارای یک عنصر محتوایی هستند؛ به این صورت که برند کار تولید محتوا را برای اینفلوئنسر انجام می‌دهد، یا برند با همکاری اینفلوئنسر تولید محتوا می‌کند یا خود اینفلوئنسر تولید کننده‌ی محتوا است. در حال حاضر شاهد هستیم که مورد آخر بسیار رایج است؛ چون این ‌کار باعث ایجاد ارتباطی با بیشترین اعتبار و جذابیت، حول محصول و پیغام برند شما می‌شود. اضافه شدن صدای اینفلوئنسر به محتوای رسانه‌ای برند شما، باعث افزایش بسیار زیادی در اعتبار و میزان جذب مخاطب آن می‌شود. این امر به نوبه خود در فرآیند جذب مشتری، فروش و رشد کسب وکار شما تاثیر به سزایی دارد.

بدانید که برای حداکثر بهره‌وری از کمپین مبتنی بر بازاریابی افراد تاثیر‌گذار، شما باید اعتبار هر دو طرف را تضمین کنید؛ تنها اینفلوئنسر نیست که برای برند شما تولید اعتبار می‌کند، شما نیز به حضور اجتماعی او اعتبار می‌بخشید.

استراتژی بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر چیست؟

بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر‌ ، استراتژی بازاریابی کاملاً جدیدی نیست؛ در سال‌های اخیر، احتمالاً شما چندین بار آن را در عمل مشاهده کرده‌اید. اما با توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و افزایش استفاده از تکنولوژی مسدود سازی تبلیغات و به دلیل اینکه مصرف‌کنندگان به برند‌ها مشکوک بوده و به سختی به آن‌ها اعتماد می‌کنند، بازاریاب‌ها بودجه‌ی بازازیابی خود را به سمت بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار برده و به نفع روش‌های سنتی‌تر خرج می‌کنند.

تعداد کل برند‌هایی که درگیر بازاریابی به کمک اینفلوئنسر‌ ها هستند، نشان دهنده‌ی مؤثر بودن این استراتژی است.

توصیه‌های اینفلوئنسر‌ ها و محتوای ایجاد شده توسط آن‌ها، از نظر مخاطب قابل اعتمادتر می‌باشد. حتی اینفلوئنسر‌هایی که مخاطب کم‌تری داشته ولی اعتبار زیادی دارند، می‌توانند برای برند شما نتایج چشمگیری به ارمغان آورند.

برای شروع بازاریابی به کمک اینفلوئنسر‌ها هیجان زده هستید؟ عالی است! ما را در جریان بگذارید تا برایتان یک استراتژی بی‌نقص در بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار تهیه کنیم. ممکن است این مرحله از کار برایتان چندان هیجان انگیز نباشد، ولی قطعاً برای موفقیت کمپین بازاریابی بعدی شما حیاتی است.

ما کار را با تعیین اهداف شما شروع می‌کنیم؛ گامی که بیشتر وقت‌ها در بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار نادیده گرفته می‌شود. اما مانند هر کمپین بازاریابی دیگر، برای تعیین اینکه چه چیزهایی کار می‌کنند و چه چیز‌هایی نه، به معیار‌هایی نیاز داریم. بر اساس اهداف شما، استراتژی شما می‌تواند اندکی متفاوت باشد. اگر برای برند خود قصد دارید مخاطبان جدیدی پیدا کنید، ما به مخاطبان یک اینفلوئنسر توجه بیشتری می‌کنیم. اگر می‌خواهید به برند خود اعتبار بیشتری ببخشید، ما روی اعتبار و اعتماد سازی تمرکز می‌کنیم. اگر می‌خواهید بیشترین بازدهی را داشته یاشید، ما یک استراتژی ایجاد می‌کنیم که حول این موضوع باشد.

علاوه بر اهداف اصلی شما، معیار‌ها نیز متفاوت خواهند بود. به عنوال مثال معیار‌ها می‌توانند شامل تاثیر‌گذاری، فالوورها، تعداد کلیک‌ها، تعداد هدایت‌ها (به محصول) و تبدیل‌ها باشند. با در نظر گرفتن اهداف شما، می‌توانیم کمپین و تاکتیک‌های آن را طوری طراحی کنیم که به اهداف خود رسیده و به نتایجی که در نظر دارید دست یابید.

فواید بازاریابی به کمک اینفلوئنسر ها

وقتی می‌خواهید روش دیگری را برای بازاریابی امتحان کنید، یعنی به دنبال پروژه‌ای هستید که از نظر بازگشت سرمایه سودمند باشد. مهم نیست چه نوع سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید و به دنبال چه نتیجه‌ای هستید؛ ثابت شده است که بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار می‌تواند در رسیدن به اهداف‌ متعدد بسیار سودمند باشد. برندها به سودمندی این روش  – به عنوان جایگزینی برای تبلیغات سنتی – پی برده‌اند. تبلیغات سنتی می‌توانند گران و غیرمؤثر بوده و مصرف‌کنندگان تمایلی به دیدن آن نداشته باشند؛ علاوه بر این‌ها روز به روز از اعتبار آگهی‌های بازرگانی کاسته می‌شود

زیبایی بازاریابی به کمک اینفلوئنسر‌ ها این است که مخاطب از قبل در آن‌جا بوده و اگر از این شیوه درست استفاده شود، مخاطب به محتوای مربوط به برند شما به چشم تبلیغ نگاه نمی‌کند. شما به عنوان یک برند باید شراکتی ایجاد کنید که هر دو طرف این شراکت (یعنی برند و اینفلوئنسر) برای مخاطب ارزش قائل شوند. به این دلیل که:

درک مزایای مختلف بازاریابی به کمک اینفلوئنسر‌ ها در جهت تقویت استراتژی اجتماعی، می‌تواند به شما برای تصمیم‌گیری راجع به چگونگی و چرایی شروع اولین کمپین یا ایجاد کمپین دیگر بازاریابی به کمک اینفلوئنسر‌ ها، کمک کند. 

محتوای با کیفیت

هیچ‌ وقت اهمیت محتوای با کیفیت را دست کم نگیرید. و البته میزان مشارکت اینفلوئنسر در این امر مهم را نیز دست کم نگیرید. اینفلوئنسر‌ها می‌دانند مخاطبان‌شان روی چه نوع محتوایی حساب باز کرده‌اند؛ در غیر اینصورت آن‌ها این همه فالوور نداشتند. آن‌ها در زمینه‌ی کاری خود متخصص هستند و دقیقاً می‌دانند چگونه به مخاطب خود و مخاطب هدف شما، راجع به یک محصول یا سرویس اطلاع رسانی کرده و آن‌ها را سرگرم کنند.

آگاهی از برند

یک اینفلوئنسر این توانایی را دارد که برند شما را به هزاران نفر از مخاطب‌های اصلی شما معرفی کند. به دلیل اینکه اینفلوئنسر در زمینه‌ی کاری شما دارای مخاطب است، نیازی ندارید برای آزمایش کردن و یافتن مخاطب خود پول زیادی خرج کنید. هر اندازه افراد بیشتری با برند شما و داستان شما آشنا شده و بدانند شما که هستید و چه چیزی برای ارائه دارید، بعدها شانس بیشتری برای فروش محصول و سرویس خود به آن‌ها خواهید داشت.

قابل اعتماد بودن

اینفلوئنسر‌ها از قبل با مخاطب خود رابطه برقرار کرده‌اند. فالوئر‌ها برای توصیه‌های آن‌ها ارزش قائل بوده و آن‌ها را معتبر می‌دانند. خیلی بیشتر از اعتباری که مشتریان برای برند‌ها قائلند.

بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار، بر مردم تاثیر می‌گذارد

این روش واقعا کارساز است؛ تحقیقات مختلف نشان داد که مردم بعد از دریافت توصیه از یک اینفلوئنسر، اقدام به خرید می‌کنند.

نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری (ROI)، در بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار بالاتر است

یکی از مهم‌ترین تاثیرات بازاریابی توسط افراد تاثیر‌گذار این است که روش فوق در مقایسه با روش‌های سنتی تبلیغات، دارای نرخ بازگشت سرمایه‌ی بالاتری است. این امر کاملاً منطقی است؛ امروزه مشتریان به شدت پذیرای مرور محصولات، رتبه‌بندی و توصیه‌های شفاهی هستند.

واضح است که اگر به دنبال مواردی مانند به حداکثر رساندن در‌آمد، بهبود شهرت برند خود یا ایجاد ارتباطات بیشتر هستید، بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار به شما در تحقق این اهداف کمک می‌کند.

چرا به اینفلوئنسر‌ها نیاز دارید

بنر‌های تبلیغاتی، پیام‌های بازرگانی و انواع دیگر تبلیغات سنتی، دیگر آن میزان نفوذ و تاثیرات گذشته را ندارند. مجموع این عوامل و مزایای کمپین‌های بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار، دلیل نیاز شما به اینفلوئنسر‌ها هستند.

مزایای اینفلوئنسر‌ بودن

اینفلوئنسر بودن برای بیشتر ما مانند یک رویاست. این امر به دلیل مزایایی است که اینفلوئنسر بودن برای فرد ایجاد می‌کند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  1. محصولات رایگان (اشانتیون‌ها)
  2. همکاری با برند‌ها، دریافت حق‌الزحمه در ازای هر پست!
  3. فرصتی برای تبدیل شدن به یک فرد پیشگام
  4. ساعات کاری انعطاف‌پذیر: اینفلوئنسر‌ها این اختیار را دارند که درباره‌ی ساعات کاری خود تصمیم گیرنده باشند.
  5. اصالت همیشه جواب می‌دهد: اصالت و انسجام بسیار مهم است؛ هیچ گاه نباید در مورد محتوایی که هیچ اشتیاقی به آن ندارید، پستی منتشر کنید.
  6. توانایی ایجاد ارتباط با مردم سراسر جهان؛ ارتباط با مردم جهان برای یک اینفلوئنسر، خیلی آسان است.

معایب اینفلوئنسر‌ بودن

 اینفلوئنسر بودن علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد:

  1. این یک شغل تمام وقت است: این شغل ممکن است از بیرون فریبنده به نظر برسد، ولی از نقطه نظر یک شغل تمام وقت، آن‌چنان جذاب نیست.
  2. پیدا کردن فالوور آن‌چنان که به نظر می‌رسد آسان نیست.

آمار بازاریابی به کمک اینفلوئنسر‌ ها

بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار قطعاً یک مفهوم نوظهور است؛ اما در نهایت همه چیز به آمار برمی‌گردد. در ادامه، آمار‌هایی درباره‌ی این روش بازاریابی ارائه می‌شود که ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

  1. نوجوانان به اینفلوئنسر‌ها بیش‌تر از افراد مشهور اعتماد دارند.
  2. اگر مصرف‌کنندگان به توصیه‌های یک اینفلوئنسر اعتماد داشته باشند، احتمال بالایی دارد که خرید انجام دهند.
  3. هر روز تعداد بیشتری از کاربران اینترنت از نرم‌افزار‌های مسدود کننده‌ی تبلیغات استفاده می‌کنند؛ اما محتوای ایجاد شده توسط اینفلوئنسر‌ها مسدود نمی‌شود.

حجم بازار “بازاریابی توسط اینفلوئنسر‌ ها

قرار است صنعت بازاریابی توسط افراد تاثیر‌گذار تا سال 2020 به 10 میلیارد دلار برسد؛ در نظر بگیرید که این بازار در سال 2017، 2 میلیارد دلار ارزش داشت.

در حقیقت در یک نظر سنجی که توسط Statista (موسسه‌ای پیشرو در تهیه اطلاعات مربوط به بازاریابی و مصرف‌کنندگان) از استراتژیست‌های برند و بازاریاب‌ها انجام شد، 58 درصد پاسخ‌دهندگان اعتقاد داشتند که بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار تا سه سال آینده در تمام فعالیت‌های بازاریابی آن‌ها ادغام خواهد شد.

نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری (ROI)، در بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار

روند بازاریابی اینستاگرام در سال 2019

بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار یک ترند جهانی است و به نظر می‌رسد که این صنعت به رشد و گسترش خود ادامه خواهد داد. سال 2018 برای بازاریابی به کمک اینفلوئنسر ‌ها بسیار جالب توجه بود؛ در این سال این شیوه‌ی بازاریابی بسیار برجسته شد و توسط باورمندان و ناباوران به دقت مورد بررسی قرار گرفت و در برخی مواقع بیش از پیش جنجالی شد. همان‌طور که تا سال 2019 هیچ نشانی از آهسته شدن استفاده از این مدل بازاریابی دیده نشده، دیدن تغییرات بعدی آن در سال‌های پیش رو بسیار جالب خواهد بود. این روش بازاریابی در مواجهه با استفاده روزافزون از تکنولوژی مسدودسازی تبلیغات، از سایر کانال‌های بازاریابی سنتی‌تر پیشی می‌گیرد. در حال حاضر مسئله‌ی استفاده یا عدم استفاده از بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار مطرح نیست؛ چون دیر یا زود شما استفاده از این روش را آغاز می‌کنید.

برترین اینفلوئنسر‌های اینستاگرام در سال 2019

احتمالاً ما به اندازه‌ی شما به لیست‌های “10 مورد برتر” علاقه‌مندیم. نمی‌دانید چه کسانی بیشترین فالوور را در اینستاگرام دارند؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

  1. اینستاگرام | @instagram | 298 میلیون
  2. کریستیانو رونالدو | @cristiano | 165 میلیون
  3. آریانا گرانده | @arianagrande | 154 میلیون
  4. سلنا گومز | @selenagomez | 149 میلیون
  5. دواین جانسون | @therock | 142 میلیون
  6. کیم کارداشیان | @kimkardashian | 137 میلیون
  7. کایلی جنر | @kyliejenner | 134 میلیون
  8. بیانسه | @beyonce | 127 میلیون
  9. لیونل مسی | @leomessi | 118 میلیون
  10. تیلور سوییفت | @taylorswift | 117 میلیون

حقایقی جالب درباره‌ی اینستاگرام

اجازه دهید درباره‌ی برخی حقایق اینستاگرام صحبت کنیم؛ به شما قول می‌دهیم که در یک مقاله‌ی دیگر، اطلاعات بیشتری پیرامون این موضوع به شما ارائه کنیم.

کاربران فعال 

با تعداد 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه، مقام سوم در میان محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام تعلق دارد؛ در این رده‌بندی اینستاگرام بعد از فیسبوک (2 میلیارد کابر فعال ماهانه) و یوتیوب (تقریباً دومیلیارد کاربر فعال ماهانه) قرار می‌گیرد. از میان 1 میلیارد کاربری که هر ماه وارد حساب کاربری خود در اینستاگرام می‌شوند، 500 میلیون نفر از آن‌ها هر روز از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

استوری‌ها

اینستاگرام در ژانویه 2020 اعلام کرد که تعداد استفاده کنندگان از ویژگی استوری در اینستاگرام، 500 میلیون نفر در روز است؛ این واقعیت استوری را به یکی محبوب‌ترین ویژ‌گی‌های اینستاگرام بدل می‌کند.

آمار‌هایی درباره‌ی افراد استفاده کننده از اینستاگرام

سن و جنسیت

بر اساس تحقیقی که توسط Statista در آوریل سال 2019 انجام گرفت، مشخص شد 15 درصد کاربران اینستاگرام را خانم‌های 18 تا 24 ساله تشکیل می‌دهند. از میان کاربران جهانی اینستاگرام، نیمی از آن‌ها کم‌تر از 34 سال سن دارند. از نقطه نظر جنسیت، کاربران زن و مرد تقریباً برابرند.

کاربران نوجوان اینستاگرام

علی‌رغم برخی اظهارنظر‌ها، اینستاگرام در میان نوجوانان بسیار محبوب است؛ تا جایی که تا پایان سال 2018، محبوبیت این پلتفرم از اسنپ‌چت پیشی‌گرفته است.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!

تماس